Balett på biosäsongen 2018–2019, live och inspelat

 

Söndag 11 november klockan 16.00 live

Onsdag 14 november klockan 13.30, repris av söndagens föreställning

Sylfiden är en av världens äldsta kända baletter och en pärla i den danska Bournonville-stilen. Uppsättningen är det ultimata romantiska mästerverket, återskapat för Bolsjoj av Bournonville-experten Johan Kobborg.

Dagen han ska gifta sig vaknar den unga skotten James av en kyss från en himmelsk bevingad varelse, en sylfid. Hänförd av hennes skönhet lämnar James allt för att följa den ouppnåeliga kärleken.

För biljetter till föreställningen söndag 2 december, klicka på bilden ovan!

Söndag 2 december klockan 16.00 inspelad (repris på onsdag 5 december klockan 13.30, inget förköp)
DON QUIJOTE (längd 2:55 inklusive paus)
Bolsjojs elegans och ypperliga danskonst kombineras i denna kritikerrosade iscensättning av Cervantes tragikomiska romanklassiker om riddaren som ger sig ut i strid mot väderkvarnar.

Bolsjojs dansare gestaltar toreadorer, flamencodansare och dryader i dansnummer av högsta Bolsjojklass.

Inspelning från den 10 april 2016.

För biljetter till föreställningen söndag 23 december, klicka på bilden ovan!

Söndag 23 december klockan 16.00 live (ingen repris)
NÖTKNÄPPAREN (längd 2:20 inklusive paus)
Ny direktsänd familjeföreställning av denna magiska julbalett, med fantastisk musik av Tjajkovkij. Baletten bygger på E T A Hoffmanns berömda berättelse.

På natten mot juldagen väcks Maries alla dockor till liv. Nötknäpparsoldaten förvandlas till en prins. De ger sig ut på ett äventyr, där prinsen tvingas bekämpa Muskungen och hans armé av tennsoldater.

Söndag 20 januari klockan 16.00 live (repris på onsdag 23 januari klockan 13.30)
LA BAYADÉRE (längd 3:20 inklusive paus)
La Bayadère uruppfördes 1877 i Sankt Petersburg. Det är en berättelse om kärlek, död och hämndlystet fördömande, med fantastisk scenografi och kostymer. Skuggornas kungarike är en av baletthistoriens mest ikoniska scener, och anses vara ett av de första exemplen på abstrakt balett.

Handling
När den indiska tempeldanserskan Nikiya och krigaren Solor möts, blir de handlöst förälskade och svär varandra evig trohet. De är omedvetna om att högbrahminen också är kär i Nikiya. Han hör deras konversation och beslutar sig för att hämnas. Han rusar iväg för att avslöja hemligheten för Radjan, som redan har valt ut Solor som trolovad till sin älskade dotter Gamzatti.

Den svartsjuke brahminen försöker få Solor dödad, genom att berätta för Radjan att krigaren redan har bedyrat sin kärlek till Nikiya. Men istället för att bli arg på Solor, beslutar sig Radjan för att Nikiya måste dö. Gamzatti har tjuvlyssnat på samtalet, och kallar Nikiya till palatset i ett försök att muta henne så att hon ger upp sin älskade.

Nikiya plockar rasande upp en dolk och försöker döda Gamzatti. Nikiya hindras i sista stund och flyr i skräck över vad hon nästan har gjort. Precis som sin far, svär Gamzatti att tempeldanserskan måste dö.

Söndag 10 mars klockan 16.00 inspelad (repris på onsdag 13 mars klockan 13.30)
TÖRNROSA (längd 2:50 inklusive paus)
Den klassiska sagan av Charles Perrault i Bolsjojs överdådiga version. Ett av de mest populära och fulländade dansverken på den klassiska repertoaren.

Prinsessan Aurora utsätts som spädbarn för en förbannelse av fen Carabosse. På sin sextonårsdag försätts Aurora i djup sömn. Bara en prins kyss kan väcka henne. I handlingen dyker klassiska sagofigurer som Rödluvan och Mästerkatten i stövlar också upp.

Inspelad den 22 januari 2017 på Bolsjojteatern.

Söndag 19 maj klockan 17.00 live (repris på onsdag 22 maj klockan 13.30)
CARMEN/ PETRUSJKA (längd 2:20 inklusive paus)
Carmen är i balettens form lika passionerad och frisinnad som alltid. Hon förför Don José för att få honom att släppa henne ur fängelset. När hon väl är fri inser hon att hon är fånge i ett triangeldrama. Enaktaren av den kubanske koreografen Alberto Alonso skapades ursprungligen för Bolsjojs prima ballerina Maja Plisetskaja.

Petrusjka är en nyskriven balett för Bolsjoj av den samtida koreografen Edward Clug, som fångar den ryska balettens själ. Vid Sankt Petersburgskarnevalen spelar tre dockor upp samma scen om och om igen: den olyckliga Petrusjka, koketten och en morian.