Äntligen är svenske operastjärnan Peter Mattei tillbaka på Met. Han kan ses på bio i Sverige när Salome livesänds 17 maj 2025. Met-säsongen inleds redan den 5 oktober med Offenbachs Hoffmanns äventyr, med franske tenoren Benjamin Bernheim i huvudrollen.

Några av säsongens höjdpunkter är återkomsten av den norska sopranen Lise Davidsen i Puccinis Tosca och Beethovens Fidelio, samt den ryska mezzosopranen Aigul Akhmetshina som Rosina i Rossinis Barberaren i Sevilla.

Det blir också tre nya produktioner: Mets premiär av Grounded av Tony Award-vinnande kompositören Jeanine Tesori, Verdis Aida regisserad av Michael Mayer med den amerikanska sopranen Angel Blue, samt Strauss Salome med Peter Mattei och den sydafrikanska sopranen Elza van den Heever i titelrollen.

”The Met: Live in HD startades med syfte att koppla samman Met med en global publik”, säger Peter Gelb, Mets generaldirektör. ”Vi är glada att se att publiken runt om i världen börjar återvända till biografer efter pandemin.”

Det som började som ett experiment för 18 år sedan har blivit en tradition för operaälskare över hela världen. Den kommande säsongen speglar hur opera förändras på Met, där de balanserar mellan tidlösa klassiker och nya verk som främjar konstformen och attraherar en yngre och mer mångfaldig publik.

HOFFMANNS ÄVENTYR av Offenbach

Lördag 5 oktober kl. 19:00 live

Tisdag 8 oktober kl. 13:30 repris

Längd 4:06 inklusive två pauser. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Hoffmanns äventyr – Offenbachs poetiska opera inleder den nya Metropolitan Opera-säsongen på bio. Folkets Hus och Parker livesänder den på bio i Sverige 5 oktober.

Efter att ha blivit hyllad för sina komiska operetter bestämde sig Jacques Offenbach för att skapa ett mer seriöst verk. Som inspiration valde han en pjäs baserad på berättelser av den tyska författaren E.T.A. Hoffmann. Tre av dessa berättelser – samtliga djupa, kusliga och roliga – förenades i pjäsen som gjorde Hoffmann till huvudperson. Hoffmanns äventyr hade premiär på Opéra Comique i Paris år 1881.


GROUNDED av Tesori

Lördag 19 oktober kl. 19:00 live

Tisdag 22 oktober kl. 13:30 repris

Längd 2:44 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Den prisbelönta kompositören Jeanine Tesoris kraftfulla nya opera Grounded har premiär på Metropolitan Opera och tar sig an ofta förbisedda frågor sprungna ur 2000-talets krigföring. Live på bio från Mets scen till biografer i Sverige den 19 oktober.

Kanadensiska mezzosopranen Emily D’Angelo spelar huvudrollen som den skickliga stridspiloten vars oförutsedda graviditet tar henne ur cockpit och landar henne i Las Vegas, där hon styr en Reaper-drönare halvvägs runt om i världen.

Amerikanske tenoren Ben Bliss medverkar som den Wyoming-baserade ranchägaren Eric i en produktion av Michael Mayer som ger denna historia liv i en högteknologisk uppsättning som presenterar olika perspektiv på handlingen. Metropolitans musikdirektör Yannick Nézet-Séguin tar platsen på dirigentpulpeten för att leda Tesoris kalejdoskopiska opera.


TOSCA av Puccini

Lördag 23 november klockan 19:00 live

Tisdag 26 november klockan 13:30 repris

Längd 3:28 inklusive två pauser. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Äntligen är operaklassikern Tosca av Puccini tillbaka på Met för att livesändas på bio. Underbara melodier som framförs av den storslagna orkestern till en gripande berättelse om makt. Premiär 23 november.

Puccinis melodrama om en instabil diva, en sadistisk polischef och en idealistisk konstnär har både kränkt och fängslat publiken i över ett sekel. Kritiker har haft problem med Toscas ganska smutsiga ämne, intensiteten i partituret och de publikfriande dramatiska huvudrollerna. Men detta har också gjort Tosca till ett av fåtal ikoniska verk som får representera opera hos allmänheten.

Toscas popularitet stärks ytterligare av ett uppfriskande dramatiskt svep, ett drivande partitur med överflödande melodier och teatralisk klurighet, samt den starka titelrollen. Tosca hade premiär på Teatro Costanzi i Rom år 1900.

Den storslagna norska sopranen Lise Davidsen spelar den passionerade divan i David McVicars spännande produktion. Den brittisk-italienska tenoren Freddie De Tommaso gör sin mycket efterlängtade debut på Met som Toscas revolutionära älskare Cavaradossi.

Kraftpaketet, den amerikanska barytonen Quinn Kelsey, är den sadistiska polischefen Scarpia. Maestro Xian Zhang dirigerar den medryckande musiken, som innehåller några av Puccinis mest minnesvärda melodier.

Opera på bio från Metropolitan

TROLLFLÖJTEN (inspelad 2006) visas på Tumbascenen

Onsdag 4 december klockan 13.30

Längd 1:55. Biljettpris Ordinarie 200 kr. Scenpass 180 kr, HSB/HGF 160 kr.

Trollflöjten – en opera för stora och små! Metropolitan Opera skapade historia i december 2006 när de gjorde sin första livesändning till biografer världen över. Det var med den förkortade engelskspråkiga versionen av Mozarts Trollflöjten, som du nu kan uppleva på bio igen.

Julie Taymors lekfulla produktion har en fantastisk ensemble, inklusive tenoren Matthew Polenzani, barytonen Nathan Gunn och basen René Pape.

Scenografi och kostymdesignen är också skapade av Taymor. Det är full fart på scen tack vare ett antal duktiga dockförare som kontrollerar en myriad av rekvisita från flygande fåglar till bestialiska isbjörnar, stora hägrar till tallrikar med spaghetti, korv och vin. Scenografin är som en blandning av Ming-dynastin och science fiction.


AIDA av Verdi

Lördag 25 januari kl. 18:30 live

Tisdag 28 januari kl. 13:30 repris

Längd 3:38 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Aida hade premiär 1871 i Kairo och blev snabbt ett av operarepertoarens mest älskade verk. Nu kan du se Verdis storslagna opera från Metropolitan i New York på bio i Sverige. Live på bio 25 januari.

Med handlingen förlagd till forntida Egypten och en föreställning fylld av magnifika körer bygger denna opera på en intim kärlekshistoria. Få operor har matchat Aida i dess utforskning av konflikten mellan privata känslor och offentlig plikt, och kanske har ingen annan blivit så enhälligt hyllad av både publik och kritiker fram till idag. Aida hade premiär på Khedivial Opera House i Kairo år 1871.

Amerikanska sopranen Angel Blue har huvudrollen som den etiopiska prinsessan som slits mellan kärlek och fosterland i en ny produktion av Verdis Aida av Michael Mayer. Den tar publiken in i de höga pyramiderna och förgyllda gravarna i det forntida Egypten med intrikata projektioner och bländande animationer.

Rumänsk-ungerska mezzosopranen Judit Kutasi spelar Aidas rival, Amneris, tillsammans med polska tenoren Piotr Beczała som soldaten Radamès – och därmed fulländar operans största kärlekstriangel. Mets chefdirigent Yannick Nézet-Séguin tar dirigentpinnen för föreställningen den 25 januari, som livesänds från Metropolitan Operas scen till biografer över hela världen.


FIDELIO av Beethoven

Lördag 15 mars kl. 18:00 live

Tisdag 18 mars kl. 13:30 repris

Längd 3:04 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Fidelio, Beethovens enda opera och hans storslagna hyllning till kärleken. Nu livesänds den från Met i New York med norska Lise Davidsen i huvudrollen. Live på bio den 15 mars.

Efter en rad fantastiska livesändningar på bio återvänder norska sopranen Lise Davidsen till Metropolitan Opera som Leonore, den trogna hustrun som riskerar allt för att rädda sin man från tyrannins klor i Beethovens Fidelio. Som dirigent ser vi finländska Susanna Mälkki.

Fidelios ovanliga struktur, storslagna partitur och livsbejakande aura gör det till en unik upplevelse. Den har kallats en hymn till frihet och mänsklig värdighet. Formellt sett var Fidelio ett sångspel (med musikaliska nummer åtskilda av talad dialog), och den hade en lång och komplex tillblivelse. Dess upplyftande anda gjorde den till det självklara valet för flera produktioner som markerade slutet på andra världskriget, inklusive återinvigningen av Wiens statsopera 1955. Fidelio hade premiär på Theater am Kärntnertor i Wien år 1814.

Den framstående ensemblen kompletteras av brittiska tenoren David Butt Philip som den politiska fången Florestan. Den polska basbarytonen Tomasz Konieczny gör den skurkaktige Don Pizarro, och erfarne tyska basen René Pape som fängelsevakt Rocco.

Kinesiska sopranen Ying Fang och tyska tenoren Magnus Dietrich som den unga Marzelline och Jaquino, samt danska basen Stephen Milling som den principfasta Don Fernando.


FIGAROS BRÖLLOP av Mozart

Lördag 26 april kl. 19:00 live

Tisdag 29 april kl. 13:30 repris

Längd 3:55 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Figaros bröllop är en av Mozarts mest älskade operor, fylld med kärlek och komik. Den 26 april återvänder denna tidlösa komedi till biografer över hela världen med en livesändning från Metropolitan Opera.

Figaros bröllop är ett möte mellan Mozarts musikaliska höjdpunkter och ett av de bästa librettos som någonsin har skapats. Genom att bearbeta en pjäs som skapade en skandal med sitt revolutionerande synsätt på 1700-talets samhälle, fokuserade librettisten Lorenzo Da Ponte mindre på de ursprungliga referenserna och mer på de tidlösa frågor som är inbäddade i vardagskomedin. Figaros bröllop hade premiär på Burgtheater i Wien år 1786.

Dirigent Joana Mallwitz gör sin Met-debut och tar dirigentpinnen för att leda en strålande ensemble. Den amerikanske basbarytonen Michael Sumuel är den klipska betjänten Figaro och ukrainska sopranen Olga Kulchynska den listiga tjänstekvinnan Susanna.

Kanadensiske barytonen Joshua Hopkins den kvinnotjusande greven, italienska sopranen Federica Lombardi hans plågade hustru och franska mezzosopranen Marianne Crebassa den unge pagen Cherubino.


SALOME av Strauss

Lördag 17 maj kl. 19:00 live

Tisdag 20 maj kl. 13:30 repris

Längd 2:15 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Vår svenske operastjärna Peter Mattei gör rollen som profeten Jochanaan i Strauss opera om förbjuden åtrå. Metropolitans musikchef Yannick Nézet-Séguin tar dirigentpinnen den 17 maj för att leda denna enaktare som livesänds på bio i Sverige.

I spetsen för Mets första nya produktion av Salome på 20 år har vi Claus Guth, en av Europas främsta operaregissörer, som placerar den bibliska historien i en psykologiskt skarpsinnig viktoriansk miljö.

Denna kraftfulla opera härstammar från en biblisk berättelse: en ung prinsessa från Judéen dansar för sin styvfar Herodes och väljer som belöning huvudet av profeten Johannes Döparen. Detta tema attraherade många konstnärers fantasier, men förverkligades kanske bäst i Oscar Wildes tragedi från 1891. Strauss partitur kombinerar storheten i Wagners episka verk med fokuset och den emotionella kraften i de korta italienska verismo-operorna. Salome hade premiär i Dresden Court Opera år 1905.

Sydafrikanska sopranen Elza van den Heever gör rollen som den obalanserade antihjältinnan Salome, med svenske barytonen Peter Mattei som den fängslade profeten Jochanaan.

Tyske tenoren Gerhard Siegel är Salomes obehagliga styvfar kung Herodes, amerikanska mezzosopranen Michelle DeYoung gör hans hustru Herodias, och polske tenoren Piotr Buszewski är Narraboth.


BARBERAREN I SEVILLA av Rossini

Lördag 31 maj kl. 19:00 live

Tisdag 3 juni kl. 13:30 repris

Längd 3:33 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 240-280 kr.

Rossinis sprudlande komedi Barberaren i Sevilla blev utbuad vid premiären 1816 men har därefter blivit en enorm publiksuccé.  Den unga operastjärnan Aigul Akhmetshina gör huvudrollen i livesändningen på bio den 31 maj.

Rossinis välslipade skatt överlevde en ökänt katastrofal premiärkväll år 1816 för att bli vad som kanske är världens mest populära komiska opera. Den levande humorn och de eleganta melodierna har glatt publiken hos varje generation i två århundraden. Flera av operans mest igenkännliga melodier har blivit en stor del av operavärlden. Barberaren i Sevilla hade premiär på Teatro Argentina i Rom år 1816.

Den ryska mezzosopranen Aigul Akhmetshina har huvudrollen som den temperamentsfulla hjältinnan Rosina tillsammans med den amerikanske tenoren Jack Swanson som hennes hemliga älskade greve Almaviva.

Moldaviska barytonen Andrey Zhilikhovsky spelar Figaro, den geniala barberaren från Sevilla, med ungerska basbarytonen Peter Kálmán som Dr. Bartolo. Den ryska basen Alexander Vinogradov är Don Basilio, som kompletterar huvudensemblen. Giacomo Sagripanti dirigerar Bartlett Shers vilda produktion.