DEN FLYGANDE HOLLÄNDAREN (2020)

Lördag 27 februari klockan 19.00

Tisdag 2 mars klockan 13.30

Onsdag 3 mars klockan 13.30

Längd 2:20 inklusive paus. svensk text. Biljettpris 180 kr, endast förköp. Max antal besökare, 8 personer. Inga platsbokningar vid bokning!

Richard Wagners klassiker med Evgeny Nikitin i huvudrollen skulle livesänts i mars 2020. Men på grund av pandemin spelades den istället in och visas på våra biografer från 27 februari 2021.

François Girard gjorde succé med sin blodiga version av Wagners Parsifal på Met. Nu tar han sig an Wagner-klassikern om holländaren som dömts att irra över haven i all evighet.

Anja Kampe är den hängivna Senta, vars kärlek kan frigöra honom. Hon är besatt av ett porträtt av den legendariske sjömannen. Därför förvandlas Mets scen till en kolossal oljemålning. Franz-Josef Selig är Sentas far Daland, Sergej Skorokhodov är jägaren Erik, David Portillo är Rorsman och Mihoko Fujimura är Sentas sköterska Mary.

TOSCA (2018)

Lördag 27 mars klockan 19.00

Tisdag 30 mars klockan 13.30

Längd 2:20 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 180 kr, endast förköp. Inga platsbokningar vid bokning!

Sonya Yoncheva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić – en stark världstrio leder denna uppsättning av Puccinis dramatiska tragedi. Sonya Yoncheva gör sin rolldebut i titelrollen, mot älskaren Cavaradossi (Grigolo) och Lučić som den skurkaktige Scarpia.

Maestro Villaume är Music Director på Dallas-operan och Music Director och chefsdirigent för Prags Filharmoniker. Villaume begick sin Met-debut 2004 med Puccinis Madama Butterfly, och har för Met även dirigerat bland annat Saint-Saëns Simson och Delila, Bizets Carmen, Massenets Manon och Gounods Romeo och Julia.

MET STARS LIVE IN CONCERT: RENÉE FLEMING (2020)

Lördag 17 april klockan 19.00

Tisdag 20 april klockan 13.30

Längd ca 1,5 timme. Biljettpris 180 kr, endast förköp. Inga platsbokningar vid bokning!

Amerikas älskade diva framträder på en intim och ikonisk amerikansk plats: Dumbarton Oaks musiksalong i Washington D.C. Programmet visar upp Flemings breda repertoar, från favoritarior av Puccini och Massenet till gripande stycken av Händel och Korngold, på en plats som hjälpte till att förändra 1900-talets utveckling.

Vi får bl a höra “Endless pleasure, endless love” ur Händels Semele, “Baïlèro” av Joseph Canteloube, “Adieu, notre petite table” ur Massenets Manon, “Da geht er hin” ur R Strauss Rosenkavaljeren, “Io son l’umile ancella” ur Cileas Adriana Lecouvreur, “O mio babbino caro” ur Puccinis Gianni Schicchi och “Over the Rainbow” av Harold Arlen.

Inspelad 1 augusti 2020

MET STARS LIVE IN CONCERT: JONAS KAUFMANN (2020)

Lördag 24 april klockan 19.00

Tisdag 27 april klockan 13.30

Längd ca 1,5 timme. Biljettpris 180 kr, endast förköp. Inga platsbokningar vid bokning!

Superstjärnetenoren Jonas Kaufmann framför ett program med 12 klassiska arior, från det rikligt utsmyckade klostret Polling på den bayerska landsbygden utanför München. Den storslagna barockinredningen i den historiska arenan, byggd på 1770-talet med höga välvda tak och vackra fresker inspirerade av de olika konstarterna, är en perfekt miljö för en konsert som visar upp Kaufmanns skicklighet i en samling komplexa och spektakulära stycken för en tenor.

Urvalen inkluderar ”Nessun dorma” ur Turandot, ”E lucevan le stelle” ur Tosca, ”Ah! lève-toi, soleil ”ur Romeo och Julia och” La fleur que tu m’avais jetée” ur Carmen, bland många andra. Programmet innehåller också några filmade höjdpunkter från Kaufmanns största ögonblick på scenen.

Mozarts FIGAROS BRÖLLOP (2014) visas på Tumbascenen Opera på bio

Lördag 8 maj klockan 19.00

Tisdag 11 maj klockan 13.30

Längd 3:17 inkl paus. Svensk text. Biljettpris 180 kr, endast förköp. Inga platsbokningar vid bokning!

I Figaros bröllop prövas kärleksbanden mellan det rika gifta paret och deras förlovade tjänare. Allting utspelar sig under en mycket händelserik dag på 1920-talet, på ett välbeställt gods i Sevilla.

Figaros bröllop är inspelad på Met 2014.


”Luleås Peter Mattei gör en lysande insats, som växer hela tiden, allt eftersom det komiska spelet utvecklar sig. Det är en praktfull och väl avvägd insats från början till slut.
Som vanligt imponerade Metropolitans orkester och kör under den eminente James Levines ledning, både dirigent och orkester tillhör mina absoluta favoriter i min operavärld.
Det var en mycket fin operaupplevelse och den nästan fyra timmar långa upplevelsen kändes inte alls särskild lång och dessutom hade jag roligt samtidigt som jag njöt av scenisk och sånglig konst på allra högsta nivå.” –