FEDORA
Fedora, Umberto Giordanos spännande och hjärtskärande opera sätts nu upp på Met för första gången på 25 år. Stjärnsopranen Sonya Yoncheva är Fedora, 1800-talsprinsessan som blir förälskad i sin fästmans mördare, Greve Loris Ipanov.  Rosa Feola gör rollen som Grevinnan Olga, som Fedora anförtror sig till, och barytonen Artur Ruciński är diplomaten De Siriex. Marco Armiliato dirigerar David McVicars raffinerade produktion med en statisk scen som smidigt byter skepnad från ett palats i S:t Petersburg, till en exklusiv salong i Paris, till en pittoresk villa i Alperna.
 
JUBILEUMSGALAN- KUNGLIGA OPERAN 250 ÅR
250 år av scenkonstmagi – under en föreställning! Upplev 1700-talsbalett i Glucks Don Juan, Wagnersång med världssopranen Nina Stemme, svenska tonsättare som Helena Munktell och Mats Larsson Gothe, kaktuskoreografi av Alexander Ekman och mycket, mycket mer. En gränsöverskridande föreställning som rusar genom historien med visuella och musikaliska fyrverkerier. Opera, balett, instrumental musik och talteater– du får allt i denna födelsedagsföreställning, exakt på 250-årsdagen, eftersom Kungliga Operans allra första föreställning ägde rum 18 januari 1773. Dåtid, nutid och framtid blir i två akter med nyskriven text av Carina Burman, Martina Montelius och Sara Stridsberg en rasande intensiv tidsresa, visuellt anslående med scenografi och kostym från olika epoker.
 
MARY CASSATT- PAINTING THE MODERN WOMAN
Mary Cassatt avbildade de kvinnor som fanns i hennes närhet på ett unikt och nyskapande sätt. Hennes radikala målningar visade upp kvinnorna som intellektuella, feminina och genuina, vilket var en stor skillnad mot hur kvinnor tidigare porträtterats i konst. Mary Cassatt föddes i Amerika i mitten av 1800-talet och blev en av USA:s mest kända konstnärer. Denna dokumentärfilm fokuserar på den ofta bortglömde impressionisten vars karriär var lika motsägelsefull som de kvinnor hon porträtterade i tryck, pastell och olja. Hon tecknade, målade och tryckte dussintals bilder av mödrar med barn utan att själv någonsin gifta sig eller få barn. Klassiskt skolad gick hon med i den radikala parisiska gruppen av konstnärer som kallades Impressionisterna. I filmen får vi höra renommerade experter på Cassatts verk berätta om hennes roll mitt i den kanske mest omvälvande tidsepoken inom konst-historien. Samtidigt en socialt och politiskt händelserik tid för kvinnor vars kamp för frigörelse och rätt till sitt eget skapande på ett sätt symboliserades i kvinnan och konstnären Mary Cassatt.
 
LOHENGRIN
Wagners romantiska opera Lohengrin återvänder till Met efter 17 års frånvaro. Denna gång i ny storslagen uppsättning, av François Girard. Lohengrin är en uppföljare till François Girards uppsättning av Parsifal, som återigen förenar hans slående visuella stil med dramatiken i Wagners hisnande musik. Yannick Nézet-Séguin dirigerar och i titelrollen ser vi tenoren Piotr Beczała som den mystiske svan-riddaren. Sopranen Tamara Wilson är grevinnan Elsa, som blir falskt anklagad för mord. Christine Goerke är Ortrud och Evgeny Nikitin har rollen som Ortruds makthungrige make Telramund.
 
FALSTAFF
Falstaff är ett ljuvligt komiskt mästerverk om en levnadsglad riddare. Verdis sista opera baseras på Shakespeare och är en hyllning till kärleken och livet. Verdis populära opera är inspirerad av Shakespeares pjäs Muntra fruarna i Windsor. Operan utspelar sig i och runt staden Windsor, väster om London, under de första decennierna av 1400-talet. Den nuvarande Met-produktionen placerar handlingen i mitten av 1900-talets England, efter andra världskriget – en era då aristokratin förlorade mycket av sin rikedom och sitt inflytande. Barytonen Michael Volle sjunger sin första Verdi-roll på Met som den ohyfsade riddaren Falstaff, som får sitt rättmätiga straff av tre smarta kvinnor. Sopranen Ailyn Pérez är Alice Ford, Jennifer Johnson Cano är Meg Page och mezzosopranen Marie-Nicole Lemieux är fru Quickly. Hera Hyesang Park och tenoren Bogdan Volkov är det unga paret Nannetta och Fenton och Daniele Rustioni dirigerar.
 
ROSENKAVALJEREN
Strauss romantiska mästerverk Rosenkavaljeren är en av hans populäraste operor. Komedin möter tragedin och föreställningen leds av en kvinnlig stjärntrio. Rosenkavaljeren skildrar kärlekens sötma, men också åldrandets vemod. En stjärntrio samlas i de ledande rollerna i Strauss komedi: sopranen Lise Davidsen som fältmarskalkinnan, Isabel Leonard som greve Octavian och Erin Morley som Sophie. Bassångaren Günther Groissböck återvänder som baron Ochs och Markus Brück är Sophies far Faninal. Maestro Simone Young dirigerar Robert Carsens fin-de-siècle-inspirerade uppsättning.
 
CHAMPION
Sexfaldigt Grammy-belönade kompositören Terence Blanchard återvänder till Met med sin allra första opera efter hyllade Fire Shut Up in My Bones. Ryan Speedo Green gör rollen som den unge boxaren Emile Griffith, som från en blygsam bakgrund tar sig fram som proffsboxare och blir världsmästare. Eric Owens porträtterar Griffith som äldre, jagad av spöken från sin tidigare våldsamma boxar-karriär. Sopranen Latonia Moore är Emelda Griffith, boxarens frånvarande mor, och Stephanie Blythe är barägaren Kathy Hagan. Yannick Nézet-Séguin återvänder för att dirigera Blanchards andra Met-premiär. James Robinson, som tidigare gjort Fire Shut Up in My Bones och Porgy och Bess på The Met, står för produktionen. Camille A. Brown, vars koreografi för Porgy och Bess älskades av publiken, gör koreografin även för denna uppsättning.
 
DON GIOVANNI
Vår svenske operastjärna Peter Mattei gör ännu en gång den fantastiska tolkningen av Don Giovanni på Met. Tony Award-belönade regissören Ivo van Hove gör sin Met-debut med Mozarts tragikomiska Don Giovanni. Berättelsen om bedrägeri och fördömelse utspelar sig i ett abstrakt landskap som utforskar de mörka sidorna av historien och dess karaktärer. Nathalie Stutzmann gör sin Met-debut som dirigent. Svenske barytonen Peter Mattei är en magnetisk Don Giovanni tillsammans med Adam Plachetka som Leporello. Sopranerna Federica Lombardi, Ana María Martínez och Ying Fang är kvinnorna Don Giovanni förfört och tenoren Ben Bliss sjunger rollen som Don Ottavio.