

Opera på bio från Metropolitan i New York, säsongen 2025-2026

Söndag 19 oktober 15.00 La Sonnambula av Bellini (inspelad 18 oktober)
Tisdag 21 oktober 13.30 La Sonnambula av Bellini (repris från söndagen)
Längd 3:15 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Efter succéframträdanden i Romeo och Julia, La Traviata och Lucia di Lammermoor återvänder Nadine Sierra till Met för huvudrollen i Bellinis gripande berättelse om återfunnen kärlek. La Sonnambula livesänds på bio den 18 oktober.
Denna operapärla från en av de stora melodimästarna är en milstolpe inom sångkonsten. Titelrollen som den sömngående flickan skrevs för tidens största diva, Giuditta Pasta. Rollen kräver en sällsynt kombination av oskuld, charm och häpnadsväckande vokal virtuositet. Djupare än en komedi, men på inget sätt en tragedi, når La Sonnambula sin upplösning genom gripande karaktärsutveckling snarare än genom intrig eller fars. La Sonnambula hade världspremiär på Teatro Carcano i Milano år 1831.
Regissören Rolando Villazón, som gått från framgångsrik tenor till en lysande regikarriär, placerar operan i sin ursprungliga miljö i de schweiziska alperna, samtidigt som han utforskar dess drömska berättelse ur ett psykologiskt perspektiv. Riccardo Frizza leder en av operavärldens mest förtrollande kompositioner i denna direktsända föreställning från Met.

Lördag 8 november 19.00 La Bohème av Puccini (live via satellit)
Tisdag 11 november 13.30 La Bohème av Puccini (repris från lördagen)
Längd 3:29 inklusive 2 pauser. Biljettpris 280 kr, rabatt för medlemmar i HSB och HGF
Med sin förtrollande miljö och oförglömliga musik är La Bohème en av världens mest älskade operor. Franco Zeffirellis klassiska uppsättning återger 1800-talets Paris i all dess charm och romantik, där unga bohemer kämpar med kärlek och livets hårda realiteter.
La Bohème, den tidlösa berättelsen om kärleken bland unga konstnärer i Paris har en enastående förmåga att göra ett starkt första intryck och att avslöja oväntade skatter även efter otaliga lyssningar. Vid en första anblick är La Bohème den definitiva skildringen av kärlekens glädje och förlustens sorg, men vid närmare betraktelse avslöjas den djupa känslomässiga betydelsen som döljer sig i vardagens trivialiteter – en mössa, en gammal rock, ett slumpmässigt möte med en granne – de små detaljerna som utgör våra liv. La Bohème hade världspremiär på Teatro Regio i Turin år 1896.
Sopranen Juliana Grigoryan gör rollen som den sköra sömmerskan Mimì, med Freddie De Tommaso som den passionerade poeten Rodolfo. Keri-Lynn Wilson dirigerar denna oförglömliga föreställning, direktsänd från Met.

Lördag 22 november 19.00 Arabella av Strauss (live via satellit)
Tisdag 25 november 13.30 Arabella av Strauss (repris från lördagen)
Längd 4:12 inklusive 2 pauser. Svensk text. Biljettpris ordinarie 280 kr.
Strauss eleganta kärlekshistoria Arabella utspelar sig i 1800-talets Wien och kommer till liv i Otto Schenks praktfulla produktion, hyllad för sin skönhet och charm.
Den romantiska komedin Arabella var Richard Strauss och hans store librettist Hugo von Hofmannsthals sista samarbete. Även om vissa inslag av operafars finns med, präglas verket av stor elegans, och dess karaktärers utveckling är både gripande och berörande på sitt eget sätt. Titelkaraktären – ärlig, oskuldsfull och välmenande – är en av operavärldens mest tilltalande och trovärdiga gestalter. Arabella hade världspremiär på Staatsoper i Dresden år 1933.
Sopranen Rachel Willis-Sørensen sjunger titelrollen som den unga adelskvinnan Arabella, som söker kärlek på sina egna villkor. Louise Alder gör sin Met-debut som hennes syster Zdenka, medan Tomasz Konieczny är den stilige greven Mandryka, som Arabella förälskar sig i.

Lördag 13 december 19.00 Andrea Chènier av Giordano (live via satellit)
Tisdag 16 december 13.30 Andrea Chènier av Giordano (repris från lördagen)
Längd 3:31 inklusive 2 pauser. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Giordanos storslagna tragedi utspelar sig under franska revolutionen och följer den idealistiske poeten Andrea Chénier, sjungen av Piotr Beczała. Han återförenas med Sonya Yoncheva, som spelar hans älskade Maddalena.
Giordanos stora tragedi förenar verismo–stilens fokus på vardagens råa känslor med den historiska grand operans storslagenhet. Äktenskapet mellan musik och text är exemplariskt.
Mer än något annat kräver Andrea Chénier stora prestationer från sina huvudrollsinnehavare för att lyckas, men de centrala karaktärerna placeras också inom en större musikalisk ram som stärker de imponerande soloprestationerna snarare än att enbart förlita sig på dem. Andrea Chénier hade världspremiär på Teatro alla Scala i Milano år 1896.
Bariton Igor Golovatenko gestaltar Carlo Gérard, den politiska aktivisten som avgör deras öden. Met:s huvudgästdirigent Daniele Rustioni leder denna dramatiska föreställning.

Lördag 10 januari 19.00 I Puritani av Bellini (live via satellit)
Tisdag 13 januari 13.30 I Puritani av Bellini (repris från lördagen)
Längd 3:37 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Bellinis sista opera bjuder på fängslande melodier och spektakulär koloratur. Met presenterar en ny, storslagen produktion av I Puritani, den första på nästan 50 år.
I Puritani var Vincenzo Bellinis sista verk, den store sicilianske företrädaren för bel canto-operan. Operan skrevs specifikt för fyra av tidens främsta sångare, och dess framgång är nästan helt beroende av sångarnas vokala förmågor och konstnärliga känsla. Operan antyder att förnuftets tunna slöja kan rämna när som helst och att galenskapen kan kasta en människa ner i en destruktiv avgrund. I Puritani hade världspremiär på Théâtre Italien i Paris år 1835.
Vi ser en världsledande kvartett av stjärnor, dirigerade av Marco Armiliato, i de krävande huvudrollerna. Sopranen Lisette Oropesa och tenoren Lawrence Brownlee är Elvira och Arturo, förenade av kärlek men splittrade av de politiska konflikterna under det engelska inbördeskriget; och barytonen Artur Ruciński som Riccardo, trolovad med Elvira mot hennes vilja, samt basbarytonen Christian Van Horn som Elviras sympatiske farbror, Giorgio.

Lördag 21 mars 17.00 Tristan och Isolde av Wagner (live via satellit)
Tisdag 24 mars 13.30 Tristan och Isolde av Wagner (repris från lördagen)
Längd 5:12 inklusive 2 pauser. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Efter många års väntan debuterar Lise Davidsen i en av operavärldens mest krävande roller: Isolde i Wagners mästerverk om kärlek och död.
Det har skrivits volymer om den inflytelserika musiken i Tristan och Isolde. Musiken bygger på idén om en omättlig längtan som aldrig kan uppfyllas i detta liv. Förspelet sveper med lyssnaren in i en extatisk men plågsam värld av åtrå, och sångpartierna är av unik dignitet. Operan kulminerar i Isoldes berömda slutaria, Mild und leise, med ett sista oktavsprång som avslutar denna unika musikdramatiska resa.
Michael Spyres sjunger Tristan, medan Met:s musikdirektör Yannick Nézet-Séguin leder orkestern. Yuval Sharon, hyllad som en av vår tids mest visionära regissörer, debuterar med en ny, nyskapande uppsättning.

Lördag 2 maj 19.00 Eugen Onegin av Tjajkovskij (live via satellit)
Tisdag 5 maj 13.30 Eugen Onegin av Tjajkovskij (repris från lördagen)
Längd 4:05 inklusive 2 pauser. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Tjajkovskijs romantiska opera kommer till liv i Deborah Warners vackra produktion. Asmik Grigorian återvänder som Tatjana, den unga hjältinnan som förälskar sig i Onegin.
Tjajkovskijs många sinnesstämningar – ömsinta, storslagna, melankoliska – ges fritt utrymme i Eugene Onegin. Operan är baserad på Pusjkins ikoniska versroman. På liknande sätt tog Tjajkovskij västeuropeiska operatraditioner och förvandlade dem till ett autentiskt och odiskutabelt ryskt verk.
I operans centrum står den unga Tatjana, som utvecklas från en sentimental tonåring till en fulländad kvinna i en av operahistoriens mest övertygande karaktärsutvecklingar. Eugen Onegin hade världspremiär på Malïjteatern i Moskva år 1879, med studenter från Moskvas konservatorium. År 1881 hade den professionell premiär på Bolsjojteatern i Moskva.

Lördag 30 maj 19.00 Frida och Diegos sista dröm av Gabriela Lena Frank (live via satellit)
Tisdag 2 juni 13.30 Frida och Diegos sista dröm av Gabriela Lena Frank (repris från lördagen)
Längd 2:48 inklusive paus. Svensk text. Biljettpris 280 kr.
Den hyllade amerikanska kompositören Gabriela Lena Frank gör Met-debut med sin första opera, en magisk-realistisk berättelse om det ikoniska konstnärsparet Frida Kahlo och Diego Rivera. Föreställningen tar inspiration från deras målningar och har libretto av den Pulitzerprisbelönade dramatikern Nilo Cruz.
Berättelsen är utformad som en omvänd version av myten om Orfeus och Eurydike och skildrar Frida, sjungen av den framstående mezzosopranen Isabel Leonard, när hon lämnar underjorden på De dödas dag för att återförenas med Diego, gestaltad av barytonen Carlos Álvarez. Det berömda, stridiga paret återupplever kortvarigt sin stormiga kärlek, omfamnar både passionen och smärtan innan de tar ett sista farväl av de levandes värld.
Yannick Nézet-Séguin dirigerar Mets premiär av Franks opera, en ”självsäker, rikt fantasifull komposition” (The New Yorker), som ”sprudlar av färg och fräsch originalitet” (Los Angeles Times). Den livfulla nya uppsättningen regisseras och koreograferas av Deborah Colker, efter hennes hyllade debutuppsättning av Ainadamar 2024.